En toen was er muziek #review

Bij een scheiding hoort ook het verdelen van spullen en zo gebeurde het dat de home-cinema set uit ons huis verdween. Pas de musique dans La Maison #sad. Radio konden we natuurlijk luisteren via internet op de laptop of eventueel via de televisie maar echt gezellig is dat niet. Hoewel we vroeger zelden de radio/muziek aan hadden staan, begonnen we de muziek steeds meer te missen.

Ik verdiepte me met S in de mogelijkheden en de wensen. Een home-cinema set leek ons niet echt nodig. Veel liever hadden we iets waarmee we muziek overal in huis konden hebben. Zonder gedoe van draden trekken dus. En ook was vroeger de muziek vooral geconcentreerd rond de zithoek en hoorde je in de keuken bijna niets. Dus ja ook het liefst overal beneden hoorbare muziek.

Al snel kwamen we uit op draadloze speakers. Sonos en Bose zijn toch wel de bekendsten op dat gebied en spraken me beiden aan. Bij MediaMarkt heb ik beiden bekeken en beluisterd. Uiteindelijk viel de keus op Sonos. Het geluid was van beiden erg goed en mooi maar Sonos sprak me meer aan qua design en formaat.

Het concept is verder ontzettend simpel. De Sonos-box wordt aangesloten op je wifi-netwerk en vervolgens bedien je de box(en) via de bijbehorende Sonos-app. Je kunt kiezen uit alle radio-zenders uit de hele wereld maar ook koppelen aan talloze muziek-diensten zoals Spotify en Deezer zodat je je speellijsten en albums die je daar al hebt ook thuis over je box(en) kunt laten gaan. Maar ook kun je binnen de Sonos-app eigen speellijsten samenstellen, albums of nummers zoeken.

De eerste set-up is eenvoudig, de app begeleidt je door de stappen en binnen 3 minuten heb je muziek. Het enige minpuntje is dat er aan het begin van de instructies de informatie ontbreekt dat je de box op een bepaald moment in de procedure eenmalig aan je router moet koppelen. Omdat de box ook op het stopcontact is aangesloten, moest ik hem verplaatsen naar een contact bij de router en zo de procedure opnieuw doen. Dat was een beetje jammer maar goed, het is niet ingewikkeld en zo was het binnen 3 minuten dan ook opnieuw geregeld.

Een tweede/volgende Sonos-box hang je vervolgens met 2 klikken in de app binnen je ‘set-up’. Aan elke box kun je een aparte naam mee geven. Vervolgens kun je op elke box een eigen muziekkeuze maken. Dus neemt S één box mee naar boven dan kan ze via de app haar eigen muziek kiezen zonder dat dat beneden verplicht meegenieten wordt. Maar je kunt ook 2 of meer boxen in één groep zetten zodat je over beide boxen synchroon dezelfde muziek hoort. Handig als je 2 boxen in één kamer hebt staan. Je kunt ook het volume per box aanpassen, ongeacht of ze in een groep gekoppeld staan of los in gebruik is.

Sonos heeft verschillende formaten boxen. Wij hebben nu 2x een Play 1 om mee te beginnen, daarmee werd aan onze grootste wens voldaan: boxen verplaatsbaar en muziek overal beneden. De ene box staat bij de televisie/zithoek en de andere staat op de kast bij de keuken. De muziekkwaliteit is geweldig goed, zelfs in onze ruime woonkamer ondanks dat volgens Sonos de Play1 voor kleine ruimtes is. Het is heerlijk om beneden overal muziek te horen !

Je kunt je set-up steeds verder uitbreiden met andere Sonos-boxen. Wil je bijvoorbeeld het geluid van je televisie goed streamen omdat je gamed of graag flims kijkt dan heb je een sound-bar nodig. Wil je stereo-geluid dan kun je kiezen voor een Play 3 of Play 5. Of je zet nog een aantal Play 1 boxen rondom je zithoek voor een compleet surround-beleving. Samen met de sound-bar schijn je dan een bioscoop-ervaring te krijgen.

Voor ons is dat niet nodig. Ik wil de set op termijn nog uitbreiden met een Play 3 voor een fijn stereo geluid en dan is het wel goed zo. Denk ik :-). In ieder geval zijn we nu al superblij met onze Sonos-boxen, ze zijn gelijk goed in gebruik genomen met Sky Radio Christmas-songs en nu de Top2000 op NPO Radio 2 !

Tweede kerstdag s avonds laat toen alle visite weg was en de meiden op bed lagen, nog een heerlijk uurtje op de bank doorgebracht met een kop koffie en muziekje op de achtergrond.  Dat kan nu,  puur genieten was dat :-).

Overigens, heb je al een stereo-installatie / home-cinema-set dan is die niet ineens waardeloos geworden. Sonos biedt diverse opties om muziek / geluid ook te streamen via je huidige installatie cq boxen daar op aan te sluiten. Zie verder op de website van Sonos.

Je vindt het Sonos-systeem bij zaken als MediaMarkt, BCC etc maar ook online bij Bol.com, Hificorner of Coolblue. Prijzen vanaf e 199.

5 thoughts on “En toen was er muziek #review

Leuk als je een reactie achterlaat !