Over scheiden

Als ik of de meiden vertel over de scheiding, is de eerste reactie over het algemeen eentje van schrik en meeleven. ‘Ohh wat vervelend. Wat zal dat moeilijk voor je/jullie zijn. Je zult er vast enorm verdrietig of ondersteboven van zijn”. Of iets vergelijkbaars. Een hele begrijpelijke en goedbedoelde reactie natuurlijk. Alleen.. als ik of de meiden dan aangeven dat het wel meevalt, dat het goed is zo, dan veranderd met enige regelmaat de toonzetting van het gesprek. Met soms best wel pijnlijke opmerkingen of het voelt bijna als je moeten verantwoorden waarom we niet als een wanhopig hoopje mensch in bed liggen. Blijkbaar is het niet zo gangbaar om naast het verdriet om de situatie ook vrede te hebben met diezelfde situatie.

man-wil-scheiden-220x1651Hoewel het vaak door elkaar heen loopt bestaat een scheiding, even heel nuchter gezien, uit twee kanten. Er is de juridische/ zakelijke kant en er is de emotionele kant.

Wat betreft de juridische kant moeten er als eerste afspraken worden gemaakt over huisvesting, kinderen, verdeling van bezittingen/schulden, pensioen en eventueel alimentatie. Het wordt wat ingewikkelder als er extreem veel vermogen is al dan niet in combinatie met een eigen bedrijf. Als je vanuit het niets met een scheiding overvallen wordt, lijkt het me best een kluif om ‘ineens’ te moeten beslissen wat je wilt en de gevolgen van alle scenario’s te overzien.

Onze situatie was anders, er was geen sprake van onverwacht en overvallen. Gaandeweg de tijd begon ik rekening te houden met een mogelijke ‘wat als..’ en had ik me zoetjes aan verdient in de (on)mogelijkheden van de diverse scenario’s. Op internet is zoveel informatie te vinden. Zelfs concept convenanten en ouderschapsplannen om te raadplegen en een beeld te vormen. Uiteindelijk was het een kwestie van samen bespreken en dan de trein in werking zetten. En was de uiteindelijke zakelijke afhandeling binnen 3 maanden geregeld inclusief uitspraak van de rechtbank.

Maar het belangrijkste en ingewikkeldste is de emotionele kant. Als je vanuit het niets overvallen wordt met een scheiding, staat je wereld waarschijnlijk op zijn kop en loop je hoogstwaarschijnlijk over van emoties en verdriet. Hoewel ik dat niet had de afgelopen maanden betekent dat niet dat ik ze niet heb gehad. Integendeel, de afgelopen jaren heb ik een heel proces doorgeworsteld met periodes van verdriet, pijn en heel vaak tegen de muren opvliegen uit pure onmacht.

Want een scheiding was niet wat ik voor ogen had 22-23 jaar geleden toen onze relatie begon. Evenmin toen de kinderen kwamen. Mensen groeien, levens veranderen en soms komen zaken gaandeweg door de omstandigheden duidelijker naar voren. Dan probeer je oplossingen te bedenken, gesprekken aan te gaan, energie er in te steken. Want je geeft niet zomaar op. Je houdt van iemand, je hebt een gezin. Sommige oplossingen werken, sommige niet, sommige voor een tijdje. Ik heb regelmatig nachten wakker gelegen, buikpijn gehad en pure wanhoop ervaren. Een enorm gevoel van onmacht en eenzaamheid dat ik alles steeds meer onder mijn handen zag weg glippen.

Totdat ik de bodem raakte en besefte: het is over en klaar. Het was zeker niet in een opwelling of vlucht dat dat gebeurde. Ook niet in een moment van heftige emotie. Het voelde als een enorme rust die over me heen kwam. En ik wist dat dit ‘het moment’ was. Het moment dat alle praktische bezwaren er niet meer toe doen en ik één ding zeker wist: ik wil niet meer. Ik wil echt niet meer.

Ik denk dat er niemand is die ’s ochtends op staat en denkt ‘ik ga vandaag scheiden’. Je neemt niet zomaar afscheid van een gezinsleven, van toekomstdromen van jezelf en je kinderen. Het is een heel proces waarin je uiteindelijk toegroeit naar die beslissing en hopelijk ook deels samen. Het afgelopen jaar was bij momenten loodzwaar maar het voelt desondanks wel als samen als gezin er naar toe gegroeid zijn. En dat heeft zeker bijgedragen aan het soepel en snel laten verlopen van de scheiding. Ik denk dat een jaar, of jaren, eerder het niet zo soepel en rustig was verlopen. 

Maar ongeacht of je zomaar voor het blok wordt gezet of er min of meer samen en als gezin naar toe groeit, scheiden gaat niet zonder pijn en verdriet. Het raakt me oprecht als mensen dusdanig reageren dat ik zomaar over de afgelopen 22-23 jaar heen stap alsof het niets heeft betekent. Alleen maar omdat ze niet beseffen dat ik dat traject van loslaten en accepteren al heb gehad de afgelopen jaren  inclusief de slapeloze nachten…

En dat geldt ook voor mijn meiden. Ze gaan er zo goed en realistisch mee om, menig volwassene kan daar nog van leren. En dan is het jammer dat ze raar worden aangekeken omdat ze niet reageren zoals ‘men’ dat verwacht.

Scheiden, in welke context dan ook, is nooit makkelijk en pijnloos.

12 thoughts on “Over scheiden

  1. Oh Fabi wat beschrijf je dat weer goed. En herkenbaar. ‘Men’ kijkt naar jouw/jullie situatie vanuit een eigen kader, eigen ervaringen, normen en waarden. En de reactie van ‘men’ zegt dus heel veel over henzelf en helemaal niets over jou en de meiden. Ik kijk van afstand met veel respect naar jullie en vind dat jullie een compliment verdienen. Je bent een sterke vrouw en je geeft je meiden zo veel goeds en moois mee, zeker/ook in deze tijd. {{{{{{{{{{{{{{ Fabi }}}}}}}}}}}}}}}}

    Liked by 1 persoon

  2. Liekie schreef:

    Ik heb bewondering voor je en ook voor de meiden en weet hoe je geknokt hebt. “Men” begrijpt denk ik niet dat het ook rust geeft als je de knoop doorhakt. Ik ben blij dat het ‘goed’ gaat met jou en de meiden. Stoer wijf ben je, maar dat was je altijd al xx

    Liked by 1 persoon

    • Waarheid als een koe idd.. maak me zelf ook wel eens schuldig aan hokjesplaatsen hoor. Ik begrijp het ergens ook wel hoe de ander redeneert en projecteert maar ja dat maakt het niet minder kwetsend sommige commentaren.

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

