Think Positive apps #WOMP

In eerdere blogposts schreef ik dat het wat minder gaat en dat ik op verschillende manieren mijn draagkracht probeer te vergroten. Naast fijne gesprekken met naasten en professionals probeer ik ook op andere manieren bewuster te leven en me zo minder te laten meeslepen in alles wat speelt. Niet altijd even makkelijk maar wel erg nodig. Daarnaast ben en blijf ik toch wel een beetje een nerdy 🙂 dus zocht ik het niet in pen en papier maar in handige apps om me daarbij te helpen. In deze blogpost deel ik ze graag met je. 

3 Good Things – Delightful

Ongetwijfeld heb je deze tip wel eens gehoord : noem elke dag 3 dingen waar je die dag blij of vrolijk van werd. De gedachte daar achter is dat door even bij de dag stil te staan en bewust die momenten te noemen, je de dag af sluit met een positief gevoel.  Deze app stuurt je dagelijks een herinnering om deze 3 dingen in de app te noteren. Het design is clean en simpel, je kunt maar gelimiteerd aantal tekens kwijt dus het gaat echt om even kort benoemen. Het is leuk om zo af en toe eens terug te scrollen door je eerdere dagen en de fijne momenten weer even te ervaren.

De app is te beveiligen met een lock-code en eventueel kun je je dag-invoer delen via allerlei kanalen mocht je die behoefte hebben.

Je vindt de app in Google Play via deze link


365 days of me – Lifestyle

In 365 days of me krijg je elke een vraag voorgeschoteld waarop je het antwoord in het vakje er onder schrijft. Na 7 dagen wordt je antwoord ‘bevroren’ en kun je het dus niet meer wijzigen. Op die manier blijft het echt zo staan zoals je het toen voelde/ervaarde/vond en krijg je een realistisch beeld hoe je op dat moment in het leven stond. Na 365 dagen is het jaar namelijk om en krijg je weer dezelfde vraag als een jaar geleden maar nu schrijf je het antwoord op dat je op dat moment denkt, voelt of ervaart. Zo bouw je gedurende de tijd een leuk en misschien zelfs verrassend document op en zie je hoe je over iets dacht een jaar of wat geleden. Soms zijn het filosofische vragen maar het kan ook heel random zijn als ‘welke popartiest is nu actueel’. En dat maakt het verrassend en niet saai.

Je vind de app in Google Play via deze link 


Journey – Two App Studio Ltd

Aan deze app heb ik tot nu het meeste gehad en gebruik ik meerdere keren per dag. Zoals ik eerder schreef mis ik het schrijven over wat er speelt in mijn leven en waar ik mee worstel. Schrijven is voor mij altijd een uitlaatklep geweest, het helpt me verwerken, ordenen en alles op een rijtje te zetten. En ik vind het gewoon fijn en leuk. Maar dat kan nu niet omdat ik ook met anderen rekening moet houden.

Daarnaast merkte ik dat ik de dag steeds meer op een soort automatische piloot door ging. Als ik iets leuks zag, hoorde of dacht was het zo weer uit mijn hoofd. Vluchtig. En op moeilijke momenten kon ik dan een fijn moment en dat gevoel wat ik er toen bij kreeg niet meer terughalen. Ik zakte dan nog verder weg in sombere gedachten cq alles wat er speelt.

En daarom ben ik nu helemaal into Journey. Het is een simpele maar mooie app waarin je met een paar klikken je gedachten kan vastleggen. Je typt wat door je hoofd gaat, eventueel een fotootje erbij, en je kunt ook de locatie en het weer op dat moment er in vast leggen.

Ik gebruik Journey op allerlei manieren. Soms is het echt in de vorm van ‘Lief Dagboek” maar het kan ook een mooie tekst of foto zijn. Of iets dat iemand heeft gezegd, een mooi stukje muziek. Eigenlijk van alles wat gedurende de dag gebeurd of door mijn hoofd gaat. Ook helpt het me bij lastige emoties zoals verdriet, boosheid, door kort de situatie te beschrijven en mijn emoties te benoemen, krijg ik het helder voor mezelf en kan ik daarna beter loslaten.

Het fijne van Journey vind ik dat het echt iets van mij is en over mij is. Alles staat centraal bij elkaar, van allerlei aspecten van mijn leven. Ik hoef het niet te delen, ik hoef geen verantwoording af te leggen of dingen uit te leggen. Het is puur mij en het helpt me om bewuster in het moment te leven en daarmee mijn gedachten beter te sturen en vooral te begrijpen. En dat allemaal onder handbereik via mijn mobiel zodat ik adhoc iets kwijt kan.

De app stuurt 2-3x per dag een herinnering of je nog iets wilt schrijven. Ook is de app uiteraard te locken met een password en kan er worden gesynct via Google Drive. Je vind Journey hier in Google Play.


Diary Mood Tracker – Mood Tracker Lovers

De laatste app is weer een hele simpele maar ook weer top. In deze app geef je elke dag je stemming aan van die dag (verschrikkelijk, mehh, goed of happy) en kun je via een soort trefwoorden/hashtags je activiteiten aangeven. In een overzicht zie je in 1 oogopslag of je nou inderdaad zoveel shit-dagen hebt gehad zoals je denkt of dat het toch eigenlijk wel meevalt … Simpel en effectief als je net als ik op dit moment de neiging heb om dingen somberder te zien dan ze werkelijk zijn.

Je vind deze app in Google Play via deze link 


Dit zijn de vier apps die ik momenteel dagelijks gebruik en die me helpen om meer stil te staan bij de dag zelf en vooral te laten beseffen dat er ook nog heel veel leuke en bijzondere momenten zijn. Het helpt me inzicht te krijgen in mijn emoties en gevoelens, in wat er gebeurd en hoe los te laten en te accepteren. Per saldo geeft me me meer positieve energie geven. Het is geen wondermiddel maar zo samen met de andere dingen die ik doe, helpt het wel en dat telt.

Misschien heb je wat aan mijn tips of heb je zelf nog een leuke app ? Laat het me zeker weten in een reactie !

 

4 thoughts on “Think Positive apps #WOMP

    • Ja ik denk dat je daarin gelijk in hebt. Op dit moment helpt het mij heel erg maar ik kan me ook voorstellen dat het over een tijde minder of niet meer nodig is.

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

