Fitbit Alta #review

In the monthly rewind van April 2016 schreef ik al even kort dat ik een nieuwe activiteitentracker had aangeschaft. Maar Faabs je was toch zo tevreden met de Fitbit Charge ? Yep dat klopt en toch … in deze blogpost vertel ik je meer over waarom & wat.

Na een lange zoektocht had ik ‘m dan toch gevonden: de Fitbit Charge HR als opvolger van mijn kapotte Jawbone UP24. Ik sta nog altijd achter de review van de Charge, hij is gewoon meer dan prima evenals de Fitbit app. De enige ‘maar’ die ik op een gegeven moment ontdekte: het lampje van de hartslagmeter (HRM). Deze is continue in contact met de huid anders meet hij uiteraard de hartslag niet goed.

En dat ging op termijn toch niet helemaal goed, op de plek van het lampje ging mijn huid steeds meer en sneller verkleuren ondanks het regelmatig wisselen met mijn andere arm. In het begin trok mijn huid snel bij als ik de Charge HR aan mijn andere arm droeg maar dat duurde steeds langer. En ik moet ook zeggen ik heb een voorkeursarm en het liefst draag ik hem altijd daar. Enfin, de verkleuring van mijn huid was niet echt tof.

Ik had inmiddels al het e.e.a. gespot over de nieuwe Fitbit Alta die in de eerste helft April zou uitkomen en ik was er wel erg van gecharmeerd. De pluspunten voor mij waren:

  • de bekende Fitbit-kwaliteit
  • praktisch gelijke mogelijkheden als de Charge HR
  • een mooier en stijlvol design
  • een inactiviteitsmelding
  • verwisselbare bandjes

De Alta is een stuk smaller dan de Charge HR en dat maakt het meer een armband dan een horloge. Je kunt uiteraard ook de tijd er op aflezen als je dat wilt maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een armband-achtig iets en ik draag aan mijn andere pols gewoon een mooi horloge. De display en lettertype zijn ook gemoderniseerd en zijn goed leesbaar, ook in direct zonlicht. Je kunt kiezen voor een verticale of horizontale weergave. Ik heb een zwarte gekocht maar je kunt losse bandjes kopen en zo variëren met wat bij je kleding of mood past. Heb je het geld er voor over dan kun je ook gaan voor de stalen band.

Qua mogelijkheden houdt hij uiteraard je stappen bij, de afgelegde afstand, het aantal verbrandde calorieën, je slaappatroon en bepaalde activteiten zoals wandelen, hardlopen en fietsen herkent hij automatisch. Op de Alta zit niet meer de trap-teller maar dat was iets waar ik toch niet zoveel eer aan kon behalen. In het begin is het leuk om 10 of 25 trappen te halen en zo een badge te winnen, maar de kans/optie om op 1 dag 50 of 100 trappen te lopen is niet echt realistisch qua doel denk ik :).

Wat ik wel een beetje miste bij de Charge HR was een inactiviteitsmelding. Dat had de UP24 wel en dat was voor mij, iemand met een kantoorbaan, wel een goede reminder om elke uur even op te staan en wat stappen te zetten. Deze optie zit nu ook bij de Alta. Hij daagt je daarmee ook uit om elke uur minimaal 250 stappen te zetten en zo al een flink deel van je dagdoel te bereiken.

De Alta ontvangt net als de Charge HR notificaties al is dat nog steeds wel in een erg basic-versie. Als je gebeld wordt op je mobiel zie je de naam van de beller op de Alta. Dat is wel een handige functie als je in de stad loopt en je mobiel nog diep in je tas zit, kun je iig snel zien wie er belt en of het nodig is om a la minute in je tas te gaan graven :-).

Qua tekstnotificaties kun je een app kiezen die je aan de Alta wilt koppelen bijvoorbeeld Whatsapp, sms of hangouts. Je ziet wel de inhoud van het tekstbericht op de Alta, reageren moet echter via de telefoon. En je kunt vooralsnog maar 1 app kiezen en de keuze in apps is vrij beperkt. Ik had eerst Whatsapp ingesteld maar nadat ik een tijdens een autoritje van 20 min continue mijn pols voelde trillen omdat de meiden via de groepsapp bezig waren, heb ik maar een iets minder actief medium gekozen als app :-).

Net als bij de Charge HR kun je bij de Alta je dagdoelen zelf instellen, diverse alarmen instellen en is er een koppeling met uiteraard de Fitbit App zelf  maar ook MFP, Runkeeper en diverse andere bekende apps op gebied van health and fitness.

De Alta heeft dus geen hartslagmeter zoals de Charge HR wel heeft. Of dat een minpunt is verschilt per persoon denk ik. In het begin vond ik de HRM wel grappig, het was leuk om te zien dat je hartslag omhoog schoot als je fanatiek aan het sporten was of als je een spannende film keek :-). Maar op een gegeven moment was de nieuwigheid er wel een beetje af en gebruikte ik hem niet heel actief meer. Vandaar dat ik het geen probleem vond dat de Alta deze optie niet heeft.

De Fitbit Charge HR heb ik dus uiteindelijk verkocht en ik draag nu permanent de Alta. Ik heb er geen nadelen aan kunnen ontdekken, het zit fijn en comfortabel om mijn pols en werkt accuraat op alle gebieden, dus qua stappen, activiteiten, caloriën en slaapritme. De sluiting is solide en stevig trouwens ook al is het niet met een gesp maar met een druksluiting.

Als ik dan toch één ‘jammer’puntje moet noemen: hij is wederom niet waterdicht. Wel spatwaterdicht maar onder de douche of zwemmen is niet verstandig. Als hij dat zou hebben en bijvoorbeeld notificaties van meerdere apps + meer keuze uit apps, dan zou ie 5 sterren waard zijn !

De Fitbit Alta is te koop voor e 139.95 in diverse kleuren, o.a. via Bol.com.

Ps. ervaringstip: mocht je de Fitbit Alta aanschaffen, laad hem dan eerst goed op en zet de 1e koppeling tussen de Fitbit App en de Alta op via de dongle en je computer+ de Fitbit app  en niet via je mobiel+Fitbit app. Via de computer wordt er namelijk eerst nog een essentiële firmware update bij de Alta uitgevoerd. Zonder deze update zul je geen koppeling tot stand kunnen brengen tussen je mobiel en de Alta. 

 

10 thoughts on “Fitbit Alta #review

  1. Leuke review! Ik ben er niet naar op zoek, maar verwonder me wel wat dat ding van mijn vriend allemaal doet haha. Die stopte ik trouwens laatst per ongeluk in de wasmachine. Ik schrok me rot toen ik daar na afloop achter kwam… maar wonder boven wonder deed hij het nog én was meteen schoon ook 😛

    Liked by 1 persoon

    • Zo dan is ie zeker waterdicht! Oeff wat een geluk dat ie er goed uit kwam. Die jouw vriend heeft blijft mooi maar ze moeten nu echt eens een versie voor de vrouwenpols gaan maken! Dan schrijf ik met alle liefde weer een review 🙂

      Liked by 1 persoon

    • Lastige keuze :-). Ik kijk ook regelmatig naar die of soortgenoten ! Maar ik vind het nog teveel in de kinderschoenen staan, dus dat er te weinig apps nog kunnen samenwerken met zo’n wearable. En ze zijn bijna allemaal nog zo groot, echt voor een mannenpols. Maar dat is mijn mening :-). Voorlopig hou ik het bij de Alta !

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

