Bij de polisiee

Als dochter van een (inmiddels gepensioneerde) brigadier motordienst ben ik opgegroeid met de verhalen en soms regelrechte avonturen die het werk van mijn vader met zich meebrachten. Aan de keukentafel bij het avondeten is menig verhaal verteld. Uiteraard met alle respect voor de privacy van alle betrokkenen.

Mijn vader vertelde graag over de bijzondere momenten zoals speciale transporten die hij en zijn collega’s moesten begeleiden. Dat kon van alles zijn, een beroemdheid, een politiek figuur, iemand van het koninklijk huis of bijvoorbeeld ambulances die met spoed naar de ziekenhuizen in de binnenstad van Rotterdam gebracht moesten worden. Het was bijzonder om zo een klein inkijkje te hebben in zijn wereld.

Inmiddels is het 2016 en is de wereld drastisch veranderd. De verhalen zijn er nog steeds maar nu begeleidt met beelden. Want ook de politie gaat met de tijd mee. Onderstaand filmpje laat heel goed zien hoe zo’n bijzonder transport in zijn werk gaat. Het is alsof ik mijn vader hoor vertellen maar nu rij ik zelf mee in de politiewagen, hoor ik de collega’s communiceren en zie hoe de kruisingen zijn afgezet zodat de ambulance zonder gedoe en oponthoud het ziekenhuis bereikt.

Het youtube-kanaal van Politie Eenheid Rotterdam is sowieso een aanrader. Ze plaatsen regelmatig interessante filmpjes die een kijkje geven in het werk van de politie. Van een spoedtransport zoals hierboven tot het onroerende filmpje van een 3-jarig jongetje dat ’s morgens vroeg besluit de deur uit te gaan en door de politie wordt opgevangen.

 

14 thoughts on “Bij de polisiee

  1. Margriet Klippel schreef:

    Zo, zeg, heel indrukwekkend, wat er allemaal bij komt kijken. Dat besef je nooit als je ergens staat te wachten. Erg belangrijk, dit werk. En zoals m’n zus Annemarie al zei, wij hadden vroeger vaak brandweerverhalen van mijn vader! Dus dat stukje was ook herkenbaar voor me.

    Liked by 1 persoon

    • Ja idd Margriet, zulke filmpjes zijn daarom ook zo goed. Doet je even beseffen dat als de binnenstad stil staat dat niet is om de burger te pesten maar pure noodzaak is en er leven(s) op het spel staan.

      Jullie vader zal ongetwijfeld ook mooie verhalen hebben gehad, zelfs het saaiste feestje krijg je op gang met verhalen uit deze beroepen 🙂

      Liked by 1 persoon

    • Ja sommige verhalen zijn wel heftig. Maar mijn vader lette wel altijd op wat hij deelde. Sommige verhalen/gebeurtenissen hebben we dan ook pas op latere leeftijd gehoord. En ongetwijfeld hebben we heel veel ook niet gehoord. Maar die speciale transporten of bijv het werk tijdens evenementen als concerten (hij heeft ooit de Rolling Stones begeleidt) of de Rotterdamse Marathon waren altijd rete-interessant 🙂

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

