Homemade granola

Een van mijn favoriete knappertjes voor over mijn potje overnight-oats is de Geroosterde Granenmix Pecan-en paranoten van Quacker. Echt heerlijk maar niet het goedkoopste in de supermarkt. Daarom zocht ik naar even lekkere, betaalbare en gezonde alternatieven en ontdekte dat het heel eenvoudig is om zelf zoiets te maken. Sinds een tijdje maak ik dan ook mijn eigen granola.  Het is een combinatie van diverse recepten die ik vond in kookboeken en op internet en ik deel het graag met je. 

Mijn versie bestaat uit de volgende ingrediënten:

  • 250 gram havermout vlokken
  • 50 gram kokossnippers
  • 50 gram havermout zemelen
  • 2-3 flinke eetlepels lijnzaad ongebroken
  • 175 grof gehakte noten(mix), ongebrand en ongezouten
  • 2 el kokosolie of zonnebloemolie
  • 5 el ahornsiroop
  • 2 tl kaneel

Meng de droge ingrediënten in een kom goed door elkaar. Voeg vervolgens de olie en ahornsiroop er doorheen en meng net zolang totdat alles een beetje plakkerig is. Er mogen geen droge havermoutvlokken meer zijn. Voeg zonodig nog wat siroop en olie toe.

Spreid het mengsel uit op een bakplaat bedekt met bakpapier. Bak de granola 20 minuten in een voorverwarmde oven op 150 graden. Haal de bakplaat uit de oven en schep alles goed om en verdeel opnieuw over de bakplaat. Bak de granola nogmaals voor 20 minuten. Laat de granola volledig afkoelen op de bakplaat en je zult zien dat de granola nu krokant is geworden. Bewaar de mix daarna in een goed afsluitbare pot of bus. Zo blijft de granola een week of 2 goed.

Je kunt aan bovenstaande combinatie ook nog gedroogde vruchten toevoegen als je dat lekker vind. Wat ook lekker is, is wat chocolasnippers toe te voegen. Doe dit laatste alleen op het moment als je de bakplaat uit de oven haalt om te laten afkoelen anders verbrand de chocola. Je strooit de chocoladesnippers / stukjes simpelweg over de hete granola en zo smelt het er vanzelf een beetje in. Daarna laat je alles verder afkoelen.

Zo simpel is het ! Binnen 45 minuten heb je een heerlijke knapperige granola die je zo gezond (of minder gezond) kan maken als je wilt. Eet smakelijk !

9 thoughts on “Homemade granola

Leuk als je een reactie achterlaat !

