Fitbit Charge HR

Een nieuwe episode in ‘De Zoektocht Naar Een Activiteitentracker’ ! Nadat mijn UP24 kapot ging, de komst en retournering van de UP2, kwam de Garmin Vivosmart HR. Helaas was ook die geen succes en zo kwam dan uiteindelijk de Fitbit Charge HR dans La Maison. Eigenlijk degene waar mijn voorkeur het minst naar uit ging dus ja.. is it a winner ? Ik vertel je er mee over in deze blogpost.

De Fitbit Charge HR is eind 2014 uitgekomen en was toen toch wel de koploper op het gebied van activiteitentrackers. Maar de concurrentie zat niet stil en in 2015 volgde er releases die qua design, materiaal en soms ook opties de Fitbit wel een beetje voorbij streefden. Ook ik werd niet helemaal wild van het design en vormgeving maar goed, aan een knap uiterlijk alleen heb je zo weinig, zo bleek al snel bij mijn andere keuzes. Het gaat uiteindelijk toch om de prestatie.

De Fitbit Charge HR komt inmiddels in diverse kleuren uit, naast zwart en paars is er nu ook fel oranje, blauw, groen en rood/plum voor de liefhebbers. Ik koos voor de neutrale zwart. Het materiaal is niet zo comfortabel en mooi qua uitstraling als de Vivosmart HR maar het is verder prima, irriteert niet en voelt degelijk aan. De armband sluit met een horloge-sluiting, dat is toch wel een vereiste voor mij. Je kunt hem zowel links als rechts dragen en dat aangeven in de Fitbit App zodat er niet teveel beweging via je dominante arm wordt gemeten.

De Charge HR heeft een klein display waarop je goed de diverse informatie kunt zien. Je kunt kiezen wat je wel/niet wilt zien en ook fijn, het display kun je ook uitschakelen zodat het meer een armband wordt dan een horloge. Het display laat de tijd zien en verder het aantal stappen, hartslag, gelopen trappen, gelopen afstand en verbrande calorieën. De display activeer je door op het knopje aan de zijkant te drukken of door 2x onder het display te tappen. Bij deze laatste functie kun je instellen welke informatie hij dan als 1e weergeeft. Door weer te tappen, scrolt het display naar de volgende informatie. Ook kun je Quickview instellen, het display gaat dan aan zodra je je arm naar je toe draait, erg handig met klok kijken !

Op de Charge HR kun je geen inkomende meldingen of berichten lezen van gmail, whatsapp etc zoals bij de Vivosmart wel kon. Opzich een functie die ik in de praktijk niet echt nodig bleek te hebben omdat mijn mobiel altijd wel onder hand bereik ligt. Wel laat de Charge HR een melding zien als er gebeld wordt inclusief naam of nummer. Dat is wel weer handig als je in de stad loopt bijvoorbeeld, even snel kijken wie er belt. Het begin qua meldingen weergever is er dus wel, wie weet wordt deze optie in de toekomst nog verder uitgebreid.

De Charge HR heeft dus een hartslagmeter en deze is behoorlijk accuraat zo las ik in de vele reviews en is ook mijn eigen ervaring. Het is een grappige functie om te zien hoe je hartslag verhoogd als je iets spannends bekijkt. Of om te zien dat het hele huis afwerken wel degelijk je hartslag in cardio zone kan brengen. Echt sporten heb ik nog niet gedaan maar is wel mijn goede voornemen en ik ben benieuwd wat voor info dat dan oplevert. Bijkomend pluspunt vind ik dat je de hartslagmeter ook uit kunt zetten bijvoorbeeld bij gewone dagelijkse dingetjes. Als je dan gaat sporten zet je hem aan en meet je weer je daadwerkelijke verbranding. Scheelt weer batterij …

….wnnt de batterij, die gaat best hard ! Om de 4 dagen moet ik hem toch wel opladen en dat was ik niet gewend met de UP24/UP2 (9 dagen) en de Fitbit One (14 dagen). Nu gaat het opladen wel snel maar toch, het is wel beetje karig en gedoe enzo. Je kunt de batterij-status overigens niet via de display zien, alleen via de Fitbit App en je ontvangt een waarschuwingsmailtje. Het opladen gebeurd met een speciale stekker, toch jammer dat veel fabrikanten niet kiezen voor de standaard micro-usb. Kabeltjes, en zeker de speciale, hebben de gewoonte op gegeven moment te verdwijnen.

De Charge HR heeft buiten de harslagmeter diverse opties die zichtbaar zijn in de Fitbit App en ook via de Fitbit website. Uiteraard telt hij de stappen die je zet per dag en je kunt ook je eigen doel daarvoor instellen. Hij registreert de gelopen afstand, berekent het aantal verbrande calorieën, telt het aantal trappen dat je hebt gelopen. Maar ook je activiteiten worden automatisch herkent (lopen, fietsen, hardlopen) geregistreerd mits je 15 min op een consequent tempo bezig bent geweest. Activiteiten kun je ook handmatig invoeren of via een app als MFP of Runkeeper laten syncen.

De Charge HR registreert ook automatisch je slaap, je hoeft daarvoor geen andere actie te ondernemen dan je ogen sluiten. Deze functie is verrassend punctueel moet ik zeggen en je hebt ook de mogelijkheid om achteraf eea te corrigeren. De eerste dagen heb ik dat een enkele keer gedaan maar daarna leek hij mijn bewegingspatroon te ‘herkennen’ en klopt het eigenlijk altijd.

De Fitbit App kun je koppelen met MyFitnessPall, op die manier kun je heel eenvoudig je voedselinname vastleggen en weerleggen tegen je verbrande calorieën. Die berekening van de verbrande calorieën was bij de andere trackers steeds het grote manco maar de Fitbit doet dat wel helemaal goed, zowel met als zonder hartslagmeter. Het kan dus wel !! MFP synct overigens ook je gewicht. Via de Fitbit App en website kun je ook eenvoudig een afvalplan opzetten, ook weer motiverend ! En tot slot kun je in de Fitbit App heel eenvoudig je water-inname registreren, iets wat ik moet doen om zeker te weten dat ik voldoende drink. Eerder gebruikte ik daarvoor een aparte app maar dat is niet meer nodig.

Tot slot kun je vanuit de ‘dagscore’ op elk onderdeel doorklikken om zo het verloop van een hele week te zien maar ook het verloop over de dag te zien. Zo zie je hierboven links het verloop van mijn hartslag en rechts een voorbeeld van een slaapregistratie. Binnen de Fitbit App kun je trouwens ook meerdere alarmen instellen met keuze qua dagen, erg handig. Wat ik wel jammer vind is dat de Charge HR geen seintje geeft als je te lang stil zit zoals de UP’s en Vivosmart HR wel deden.

Conclusie: hoewel de Fitbit Charge HR me eigenlijk vooraf het minst aansprak ben ik er toch heel erg tevreden en blij mee. Het is dan niet het allermooiste hippe design maar hij doet het wel goed en accuraat en dat is toch uiteindelijk het belangrijkste. Er zijn wat dingetjes waarvan ik denk ‘jammer’ maar dat zijn dan ook kleine minpuntjes die het duidelijk afleggen tegen de pluspunten. Ik merk dat ik er weer lol in krijg om elke dag mijn doelen te halen, om te zien wat inspanning oplevert. De Charge HR werkt gewoon heel goed en dat motiveert !

Straks heb ik twee weken vrij en ik heb de deal gemaakt om in mijn vakantie elke dag een stuk te gaan lopen of bij heel bar weer thuis te gaan sporten. Op die manier hoop ik weer een basis te leggen zodat ik daarna het sporten en werken weer kan combineren. Ik heb er zin in en ben benieuwd welke mijlpalen de Charge HR me daarmee gaat opleveren :-).

En zo kwam er een voorlopig einde aan dit feuilleton :-). Met enorme dank aan Coolblue en hun geweldige service waardoor ik iedere keer zonder probleem of gedoe en vooral snel kon omruilen.

De Fitbit Charge HR kost overigens rond de e 129 en vind je oa bij Coolblue , Bol.com , Wehkamp en vergelijkbare winkels. 

9 thoughts on “Fitbit Charge HR

  1. Bedankt! Ik heb ‘m op m’n verlanglijstje staan maar niet bovenaan 😉 Mijn fotocamera begint slijtage gebreken te vertonen en daar gaat ook wel een paar euro in zitten dus ja… Je review is helder. Volgens mij is dit precies wat ik nodig heb, niet meer, niet minder. Leuk om te lezen dat Coolblue het zo goed doet bij jou, ik heb daar eigenlijk nog nooit iets gekocht omdat ik me altijd afvraag hoe dat met de service zit.

    Liked by 1 persoon

    • Ja je camera gaat dan voor! Coolblue is echt top, ze zijn soms een fractie duurder maar het hele proces van bestellen tot levering en dus ook retourneren is gewoon top. Ik had uiteindelijk nog wat geld tegoed na alle verrekening en dat stond binnen 48u op mijn rekening. Dus zeker aanrader!

      Liked by 1 persoon

  2. he! Leuk dat ik nu je blog tegenkom, fjjn ook dat je de horloges vergelijkt! Deze staat op mn verlanglijstje voor mn verjaardag!! Ik heb de app al een tijd op mn telefoon staan, maar die heb k met sporten niet bij me..

    Liked by 1 persoon

    • Ik hoop dat je hem krijgt met je verjaardag :-). Vind het echt een toegevoegde waarde als je bezig bent met voeding en sport. Het motiveert enorm :-). Er is trouwens nog een andere van fitbit waar je wel notificaties op kan ontvangen of die komt binnenkort uit, misschien is dat voor jou ook nog een optie? Lees ik de review misschien wel op jouw blog 🙂

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

