Garmin Vivosmart HR

Mijn zoektocht naar een nieuwe activiteitentracker ging dus door nu ik, met toch wel lichte pijn in mijn hart, afscheid had genomen van de Jawbone UP2. Mijn oog was gevallen op de Vivosmart HR van Garmin, die net uit was. Deze is de opvolger van de in 2014 uitgebrachte Vivosmart met losse hartslagmeter. De Vivosmart HR is de eerste Garmin met ingebouwde hartslagmeter en aangezien Garmin een van de grotere merken is die oa serieuze sporthorloges maakt, had ik daar eigenlijk het volle vertrouwen in. En de reviews van de orginele Vivosmart waren ook vooral positief. Dus het kon eigenlijk niet mis gaan toch ? 

De Vivosmart HR komt in zwart, donkerpaars en indigoblauw. Persoonlijk vind ik de laatste twee kleuren de mooiste, ze zijn donker genoeg om makkelijk met alle kleding te kunnen combineren maar net ff niet zo saai en gangbaar als de zwarte. Ik koos voor de donkerpaarse, hij was echt prachtig in het echie !

Ook een punt waarom ik voor de Vivosmart koos: het bandje is een normale horloge gesp dus makkelijk aan doen en minder verliesgevoelig dan een druksluiting. Het materiaal voelt stevig en comfortabel, absoluut niet plastic-achtig of zweterig. Het voelt erg zacht aan op de huid. Qua design is het echt een beauty !

Een van de andere redenen waarvoor ik voor deze koos: het scherm ofwel display. Dit scherm is helder en scherp, ook in direct zonlicht. Je kunt zelf instellen of je de tekst horizontaal of verticaal wilt zien. Je scrolt door de diverse schermen met informatie: tijd, hartslag, aantal stappen gezet, caloriën verbrand, het aantal afgelegde kilometers, het aantal trappen, het weer en de muziekspeler.

Je kunt wel aangeven welke schermen je wel en niet op je armband wilt zien maar helaas kun je de volgorde niet zelf indelen. Ook een nadeel, je kunt de display niet ‘uit’ zetten. Je (en dus ook anderen) ziet altijd het 1e scherm. Soms wil ik dat niet, omdat ik de armband dan echt als armband wil dragen en niet zozeer als horloge.

Ik merkte wel dat ik het fijn vind om ook op de armband mijn bewegingsinformatie te kunnen zien zonder dat je altijd een app moet openen zoals bij de Jawbone UP.

Ook iets waar ik enorm nieuwsgierig naar was: notificaties ontvangen. Op je pols whatsappjes, smsjes en mailtjes ontvangen en lezen. Het klinkt zo leuk ! En valt zo tegen in de praktijk :-). Na 2 uur had ik bijna alle notificaties afgezet van Instagram, twitter etc. Ik werd helemaal simpel van het getril op mijn arm. Whatsapp en email liet ik aan, dat is toch het belangrijkste waar bijvoorbeeld de kinderen me op bereiken.

Maar toch, nee het is niet iets voor mij. Deels ook omdat mijn mobiel eigenlijk altijd naast me ligt en ik dus de meldingen meestal wel zie binnen komen. Daarnaast is  het schermpje van de Vivosmart net weer te klein om een berichtje inhoudelijk te lezen en het is best omslachtig om berichtjes verder te lezen dan de eerste 4 woorden en/of ze te verwijderen. Dat gaat helaas niet met een simpele swype-beweging maar met een aantal handelingen via een menuutje.

De notificatie-functie is mijn inziens meer nuttig voor degenen die gedurende de dag hun mobiel grotendeels in tas of broek laten liggen en zo even snel willen zien of er iets dringends binnen komt. Overigens is het instellen van de notificaties via de Garmin Connect app heel eenvoudig. Je geeft daarin aan van welke apps je de notificatie wilt ontvangen.

Heb je een Iphone, onderzoek dan even goed hoe deze functie precies werkt, ik heb begrepen dat je bij de Iphone de notificatie regelt via het notificatie-centrum van de Iphone zelf waardoor je mogelijk als je een app uitschakelt voor notificaties op de armband, je ook de notificatie ervan op de Iphone zelf uitzet. 

De Vivosmart HR motiveert je ook om in beweging te blijven. Bij een uur inactiviteit krijg je een subtiele schop onder je kont ofwel een trilling aan je pols, bewegen ! De UP heeft dat ook en dat is zeker op werkdagen best wel een handige functie. Even achter je buro vandaan en een rondje lopen. Bij de Vivosmart HR verschijnt er een bewegingsbalk in je display die weer weg zou gaan als je wat gelopen hebt.

Een lofelijk streven, jammer dat de balk pas verdwijnt bij 5 tot 10 min behoorlijk intensief lopen. Iets dat voor de meesten onder ons niet echt haalbaar is tijdens school-en werktijden. Even een signaal om op te staan en rond te lopen oke, maar 5 tot 10 min intensief tempo lopen op mijn werk is geen optie. De bewegingsbalk zorgde dus alleen maar voor teleurstelling en frustratie en ik heb de functie na 2 dagen dan ook maar uitgeschakeld.

Een trappenteller , ook dat heeft de Vivosmart. Het zou geen harde eis zijn voor me maar de functie ken ik van de Fitbit One destijds en grappig is het wel. Het werkt ook zeker motiverend om eens vaker de trap te pakken om zo je dagdoel te halen. Jammer alleen dat deze functie bij de Vivosmart heel slecht werkt. Als een van de weinige trackers registreert de Vivosmart zowel de trap op als af. Het zou een pluspunt zijn als het zou werken: jammer genoeg registreert hij niet goed, dan staan er 3 trappen omhoog en 2 omlaag en sta ik toch echt weer in de keuken. Gevallentje ‘Beam me up Scotty’???!!!!!

Een beetje horloge cq tracker heeft natuurlijk ook een alarm-functie. Maar Garmin, pleassssse  !!! Je kunt maar één alarm instellen met de keuze voor alle dagen of voor één dag. Zo raar !! Natuurlijk is het mogelijk om via een app op je mobiel alarmen in te stellen en die als notificatie naar je armband te laten sturen maar dat is ook wel weer omslachtig.

De Vivosmart HR heeft ook een slaapfunctie. Hij registreert wanneer je slaapt en wat de kwaliteit er van is (diepe slaap, lichte slaap, wakker). Mijn ervaring is dat dit behoorlijk nauwkeurig werkt.

De Vivosmart HR werkt samen met de Garmin Connect App. Deze is recent helemaal opnieuw vormgegeven en eerlijk gezegd zit niet alles even logisch verwerkt. Het is soms hard zoeken waar iets verstopt zit. Een youtube video bekijken is een goede tip om meer van de app te begrijpen, zeker omdat de website van Garmin zelf nog screenshots van de oude app laat zien.

Ik heb zelf het idee dat de app zo op de schop is gegaan dat er nog behoorlijk wat kinderziektes en bugs in zitten. Zo synct hij niet altijd op de achtergrond waardoor je in de app moet wachten om je meest recente cijfers te zien. Daarentegen is de koppeling met MFP weer geweldig. Het opzetten van de koppeling over en weer is supermooi geïntegreerd en vanuit Garmin Connect kun je rechtstreeks naar MFP om je eten in te voeren.

En tot slot natuurlijk de grootste reden om voor de Vivosmart HR te kiezen: de ingebouwde hartslagmeter. Immers hiermee kun je nog nauwkeuriger je verbrande calorieën registreren en daarnaast is het ook gewoon leuk om te zien wanneer je hartslag verhoogd is of juist rustig is. Ook met sporten leek me dat wel interessant. De dagen dat ik de Vivosmart heb gedragen heb ik wel het idee gekregen dat hij de hartslag vrij nauwkeurig en accuraat registreert.

Maar… dan kom ik gelijk bij het allergrootste nadeel: het aantal verbrandde calorieën worden niet goed berekend. Een zondag grotendeels brak op de bank e/o in bed gaf aan het eind van de dag een totaal van ruim 3000 verbrandde calorieën. Dat waren er minstens 1000 teveel, ik denk zelfs eigenlijk wel 1200-1250 teveel. Het lijkt wel alsof er dubbel geteld wordt, elke beweging met de HRM wordt geregistreerd als volledig verbrande calorie terwijl een deel daarvan natuurlijk ook wordt verbrandt simpelweg omdat je ademt en leeft.

Immers op een dag verbrand je calorieën door je gewone dagelijkse dingen zoals ademen, opstaan, rondlopen en daarnaast door activiteiten. Het is niet de bedoeling dat deze dan dubbel worden geteld. Zo weet ik dat ik op een gewone werkdag met geen sport en minimaal aan huishouden ongeveer 2100 calorieën verbrand. Doe ik die dag sport of een wandeling, dan komen er calorieën bij, zeg zo’n 300. Kom je op een totaal van 2400 verbrande calorieën. Dus 3000 calorieën op een bankhangdag klopt voor geen meter.

De Vivosmart HR vliegt bij het sporten helemaal uit de bocht: dan telt hij zowel de calorieën op basis van het aantal stappen alsmede calorieën op basis van de (verhoogde) hartslag. De verkeerde weergave van de calorieën is vrijwel vanaf de lancering begin oktober, bekent bij Garmin gezien de vele meldingen op internet maar helaas was daar eind november nog geen oplossing voor. En aangezien mijn geduld hierover na 5 maanden braaf wachten bij Jawbone volledig op was….

… was dit voor mij dan ook de reden om de Vivosmart HR (wederom) te retourneren. Voor e 149,00 verwacht ik een apparaat tot goed functioneert en de vergaarde informatie goed en realistisch weer geeft en niet dat ik met kunst-en-vlieg-werk aanpassingen moet maken in bijvoorbeeld MFP om een ‘ongeveer’ beeld te krijgen.

Ik vind het echt ontzettend jammer want het design, het materiaal en de look en feel van de armband sprak me enorm aan. In de praktijk vallen de diverse functies me erg tegen en bekruipt me een beetje het gevoel dat ze het product te vroeg op de markt hebben gezet. Als ze bovengenoemde punten verbeteren dan is de Vivosmart HR zeker zijn prijs waard en dan heeft hij een grote pré op de Fitbit Charge HR (door oa de display, het materiaal en het design) en op de vrijwel identieke Polar A360 die binnenkort uitkomt en ruim e 50 duurder gaat zijn.

7 thoughts on “Garmin Vivosmart HR

    • Sabine, ik hou de Samsung Gear 2 ook in de gaten, wie weet ooit. Voor nu vind ik hem toch nog wat grof voor een vrouwenpols. De recensies zijn best goed van deze, ik kan me voorstellen dat het voor jouw vriend iets handigs is, hij zal door zijn werk niet continue zijn telefoon in de hand hebben. Iemand in mijn familie heeft de voorloper er voor en die is er behoorlijk positief over.

      Liked by 1 persoon

Leuk als je een reactie achterlaat !

