Positieve energie

Vorige week schreef ik dat het niet zo goed met me gaat. Ik realiseerde me dat ik hard op weg was naar richting burn-out, de signalen waren niet meer te negeren, de balans tussen draagkracht en draaglast is weg. Ergo, ik moet de draaglast verlagen en tegelijkertijd de draagkracht vergroten. Maar hoe doe je dat ?

Mijn draaglast verlagen is ietwat gecompliceerd. Hoe graag ik ook zou willen, bepaalde dingen zijn er nu eenmaal en daar kan ik weinig aan veranderen zoals de gezondheidsissues van mijn kinderen en mijzelf. Daarnaast lopen er nog wat noodzakelijke zaken binnen het gezin wat ook niet terzijde geschoven kan worden. De draaglast verlagen zit ‘m dus in een aantal kleine(re) dingen maar dat geeft niet. Ook dat kan net even genoeg ‘lucht’ geven waardoor ik de rest beter aan kan. Dat betekent dus op de rem trappen, keuzes maken waar ik wel of niet tijd voor kan en wil vrijmaken.

Praten met mensen om me heen, verminderd ook de draaglast. Uitleggen wat er speelt en dat ik op dit moment niet zal kunnen klaarstaan zoals verwacht of gewenst hoe jammer en vervelend ik dat zelf ook vind. Of bijvoorbeeld extremer/anders reageer dan normaal. Ik heb het ook bespreekbaar gemaakt op mijn werk, met een fijn gesprek tot gevolg waar ik zinvolle (persoonlijke) adviezen kreeg.

Draagkracht vergroten, daar kan ik meer mee. Door te schrijven, door te praten, door te ventileren. Door mijn gedachten en gevoelens te delen en niet meer voor me te houden. Mijn frustraties, verdriet en boosheid te mogen uiten. Niet bij alles en iedereen en ook niet bij iedereen evenveel, maar dat hoeft ook niet. En soms komt het ook uit onverwachte hoek zoals een oude bekende die een praatje maakt of dat fijne gesprek op mijn werk.

Soms zijn het hele serieuze gesprekken maar even goed kan een onverwacht alledaags berichtje een glimlach op mijn gezicht toveren en me net weer met meer energie de dag doorkomen. Het hoeft allemaal niet zo zwaar en ernstig te zijn continue, juist die luchtige tussendoor berichtjes geven dan een boost. Zo kwam ik van de week bijna stuiterend van energie van de bank na een ongeplande maar hele gezellige chat met een oude bekende.

Goed en regelmatig eten, toch wel mijn valkuil. Met wat hulp ben ik weer terug in mijn eiwitrijke en koolhydraat-arme eetpatroon. Heel streng ben ik momenteel niet, dat is op dit moment iets te veel qua draaglast. Dus die paar extra kilootjes blijven er maar even aan, komt later wel weer. Maar.. ze worden ook niet meer. Ik eet dus gewoon wat extra als ik daar behoefte aan heb, maar schrijf mijn eten ook weer netjes op om wel overzicht en controle te houden. Dit eetpatroon, met zo min mogelijk suiker, maakt dat ik me energieker, fitter en, ondanks de enorme vermoeidheid die er nog altijd is, lekkerder in mijn vel voel zitten.

Bewegen, ja ja ik hoor mijn vader al lachen. En meer mensen :-). Met diezelfde hulp ben ik ook weer begonnen met sporten en wandelen. Nog lang niet op het nivo als voor de zomervakantie maar wel weer begonnen. Gewoon weer klein beginnen, de work-out met 1 rondje per keer en een kleine stukje wandelen. Gaan bewegen doet bewegen dat is wel zo. En het helpt, natuurlijk. Het maakt mijn hoofd leeg, ordent mijn gedachten en maakt me lichamelijk moe. Ik moet blijven bewegen ondanks dat mijn lijf momenteel zo pijn doet, want de beweging geeft ook zoveel mentale energie.

Draagkracht vergroten door positieve energie dus, op verschillende manieren. Door me te omringen met mensen waar ik ook energie van terug krijg, door goed te eten, door te bewegen. Op die manier lukt het de neerwaartse spiraal te doorbreken en heb ik het gevoel dat ik weer wat meer grip en controle op mijn leven heb. Lief zijn voor mezelf en mijn eigen grenzen beter bewaken dat hoort er ook bij. Langzaam gaat het de goede kant uit, ik heb niet langer het gevoel dat ik steeds verder weg zak in een moeras. Af en toe zijn de dagen compleet ruk maar steeds vaker (en sneller) keert dat weer en denk ik ’s avonds: het was best een goede dag.

Think positive !

Ps. Ondanks de beroerde timing 😉 ben ik nog altijd bezig met de 100happydays-challenge ! Volg me op Instagram om te zien wat elke dag een happy day maakt.

15 thoughts on “Positieve energie

Leuk als je een reactie achterlaat !

