Tattoo #02

Vorige week was het na bijna 5 maanden wachten zover : mijn 2e tattoo werd gezet. Half april heb ik de intake gehad en was het ruwe ontwerp geschetst maar gezien de plek waar ie kwam wilde ik het hem niet hoogzomer laten zetten. Het werd dus begin september, vlak voor mijn verjaardag. In deze blog vertel ik er meer over !

Deze tattoo is eigenlijk een vervolg op mijn eerste tattoo. Het resultaat van dat proces van persoonlijke groei. De tattoo bevat drie elementen, samen vormen ze één geheel, één verhaal.

> Het muurtje:  staat voor de muur die lange tijd om mij heen stond, metershoog met een dikke pleisterlaag. Zelfbescherming. Achter de muur kon niemand me raken, zowel in positieve als in negatieve zin. Het was mijn ‘copping’ mechanisme geworden. Als gevolg van mijn proces van de afgelopen jaren maar ook door bepaalde mensen en gebeurtenissen is die muur grotendeels afgebroken. Ik ben nog altijd kieskeurig in wie ik heel dicht bij laat komen. Maar de muur is en zal (hopelijk) nooit meer zo hoog worden als vroeger.

Het muurtje in de tattoo symboliseert de restanten weer die oude muur. Het is een oud en verweerd muurtje, niet volledig weggehaald wat ook niet nodig is. Het is laag genoeg om toegankelijk te zijn en hoog genoeg om af en toe wat rust en beschutting achter te vinden. Het is het wel fijn om soms in alle rust er achter te genieten in het zonnetje, die momenten heb ik nog steeds nodig. Nu ligt de focus van het muurtje op rust en bezinning en niet meer op ‘copping’ en verschuilen.

> Het kruis: een bekend symbool wat iedereen wel eens is tegen gekomen in religieuze en/of  spirituele betekenis. Maar als je naar de overeenkomsten in al die belevingen kijkt,  staat het kruis eigenlijk voor reiniging en bevrijding van negatieve energie. Bijvoorbeeld zonde, ziekte, angsten, negatieve gedachten, verwarring, haat, bitterheid, egoïsme, elke vorm van disharmonie, onrust, onvrede enz.

Voor mij heeft het kruis een duidelijk een verband met het afgebroken muurtje. Want dat muurtje stond er niet voor niks en met alleen slopen ben je er niet. Het loslaten van negatieve energie, negatieve gedachten, verwarring, bitterheid en zo nog meer.

Een andere invalshoek: In het kruis kun je ook de vier windrichtingen zien, een soort kompas. Het kompas geeft richting, wijst de weg. De kruizen raken/snijden elkaar, zoals mensen of gebeurtenissen je weg kruisen om te leren of te groeien.

> De rank: de rank verbindt het geheel, slingert zich om de kruizen en geeft houvast aan het oude en vervallen muurtje. Zonder de rank zou alles instorten en blijft er alleen maar een puinhoop achter.

En dat is de betekenis achter deze tattoo. Een heel verhaal dat niet in 2 zinnen uit te leggen is. Een tattoo is iets voor het leven en zo persoonlijk.  Voor mij vertelt het een verhaal en om die reden zou ik nooit een 1-op-1 tattoo uit een plaatjesboek kunnen kiezen. Het hele traject er om heen, het nadenken, het zoeken en het ontwerpen is net zo goed onderdeel van de tattoo en zijn betekenis.

De tattoo staat op mijn rechterschouder en is zo geplaatst dat hemdjes en bandjes er keurig om heen lopen. Het zetten was wat gevoeliger dan op mijn been, logisch ook want minder vlees er onder :-). Bovendien lopen er wat meer zenuwen daar, zeker de paar plekjes in de buurt van mijn ruggegraat waren dan ook even van ‘aiiii’. Maar al met al toch maar één keer een harde AUWW geroepen :-).

En een derde tattoo ?? Nee voor zover ik nu inschat komt er geen derde.  Niet omdat het pijn deed of tegenviel, integendeel ik vond het zetten weer een fijne ervaring.  Het is puur een gevoel. Wist ik bij het zetten van de eerste in de stoel al van ‘er komt zeker een 2e en binnen het jaar’, nu was het andersom en schoot door me heen ‘dit is de laatste, het is nu af’.

En zo voelt het ook. Ik ben trots op mijn beide tatoeages. Ik heb ze weloverwogen laten zetten. Voor mijzelf, ongeacht de mening van anderen. Ze betekenen veel voor me, symboliseren een belangrijke periode in mijn leven. Ze horen bij mij of een ander ze nou mooi vind of niet, this is me !

7 thoughts on “Tattoo #02

Leuk als je een reactie achterlaat !

