Rooten Samsung S4 #WOMP

extraIn een vorige blog schreef ik over mijn eerste indrukken van de langverwachte upgrade naar Lollipop op mijn Samsung S4.  Ik heb het een week geprobeerd maar toen was ik het zat. En ik was niet de enige :-), dus afgelopen zondag toog ik met laptop en S4 naar Anja: we gaan onze S4’s gewoon ff rooten ! Hoewel Lollipop ook een paar fijne verbeteringen heeft, waren de frustraties per saldo een stuk groter en dat zat hem in de volgende punten:

  • de verplichte en niet aanpasbare pop-up notificaties als je scherm actief was;
  • het na elke reboot wegvallen van toegestane ‘notifications access’ voor apps zoals bijvoorbeeld Light Flow en Gear Fit, deze moesten telkens opnieuw handmatig worden geactiveerd;
  • het niet meer automatisch kunnen aan/uitzetten van mobile data (3G etc) en GPS (ook niet door apps) waardoor het dataverbruik onverwachts toenam.

Na een paar dagen inlezen op internet moesten we wel concluderen dat er geen simpele oplossing was voor onze frustraties. Het zat ‘m niet in de apps die we gebruikten maar bij Google, die had bepaalde functionaliteiten verder beperkt. En zo besloten we om onze S4’s dan maar te gaan rooten.

Met rooten zorg je ervoor dat je volledige gebruikersrechten krijgt op je toestel, zeg maar ‘administrator’rechten. Op je windows-pc heb je vast iets vergelijkbaars, als administrator kun je bijvoorbeeld bij verborgen en afgeschermde mappen en dat kan soms handig zijn (mits je weet wat je doet :-). Met je mobiel werkt het net zo. Rooten is legaal en geen reden om je garantie te laten vervallen door de fabrikant, echter kunnen ze wel lastig doen dus bezint eer ge begint.

Het rooten zelf is eigenlijk heel simpel en als je je goed voorbereid en de stappen één voor één exact volgt, kan er weinig mis gaan.  Wij hebben gebruik gemaakt van de root-procedure van Chainfire op XDA Developers.  XDA is het grootste forum dat er op mobiel-gebied is en zit vol met experts. Is er een nieuw toestel op de markt, binnen 2 weken vind je hier ongetwijfeld een root-procedure en je kunt eigenlijk alles vinden en vragen wat je maar kunt bedenken.

Omdat een goede Nederlandse handleiding ontbrak, zal ik hieronder beschrijven hoe wij de stappen hebben gedaan.

Realiseer je wel dat het hier gaat om de Samsung S4, type I9505.  Voor andere toestellen en de juiste bestanden cq werkwijzen : google op “XDA developers+rooten+je toestel type”. 

  1. Zorg voor een volle batterij van minstens 80%
  2. Maak een back-up van je toestel. Wij hebben dit gedaan via KIES (van Samsung) maar omdat deze backup wat beperkt is, hebben we later nog een volledige 1op1 back-up gemaakt met Helium:
    1. Download Helium naar je laptop
    2. Installeer/update je samsung drivers via de link op de pagina van Helium (indien nodig)
    3. Download Helium op je mobiel via google play
    4. Open Helium op je laptop
    5. Open Helium op je mobiel en volg de instructies daar verder
  3. Sluit je S4 nogmaals aan en kopieer je sd-card naar je laptop (just in case..)
  4. Download de zipfile CF-Auto-Root via deze link
  5. Open de zipfile en plaats de inhoud op je desktop; je moet oa het bestand a .tar.md5 file na het unzippen hebben. Open deze bestanden voorlopig nog niet.
  6. Koppel je mobiel los van je laptop
  7. Start uit de net geopende zip-file: Odin3-vX.X.exe
  8. Vervolgens zet je je mobiel in de download-mode:
    1. Zet je telefoon uit
    2. Druk de knoppen Volume Down + Home + Power gezamenlijk in voor ongeveer 8-10 seconden
    3. Zodra er een zwart scherm met gele letters en een waarschuwing komt, laat je de 3 knoppen los
    4. Druk vervolgens op volume Up/Omhoog
    5. Er verschijnt een groen android poppetje met links heel klein wat tekst, laat de volume knop weerlos.
  9. Koppel je telefoon via de usbkabel aan de computer, het kan even duren voordat je telefoon wordt herkend op de laptop. Wees geduldig en check via je laptop onder Computer of/wanneer je S4 gekoppeld is aan de laptop. Koppel hem niet los tussendoor !
  10. In ODIN, wat nog altijd open staat op je laptop, klik op de PA-knop en selecteer vervolgens CF-Auto-Root-….tar.md5 uit de net geopende zip-file
  11. Controleer onder Options of er geen vinkje staat bij “Repartition”
  12. Klik op Start in Odin
  13. In Odin zie je in het linker schermpje de nodige actie en kort daarna ook op je telefoon. Laat alles zijn gang gaan, uiteindelijk zal je telefoon weer vanzelf opstarten. De laatste boodschap van Odin in het schermpje is: Added.

Nu is je toestel geroot en klaar voor verdere spielerei. In je apps zul je nu SuperUser vinden, die verzorgt straks de aanvragen en toestemming voor de root-toegang van andere apps.

Wij hebben gekozen om na het rooten de stock rom van Lollipop er gewoon op te laten zitten en hoefden daarom geen apps en bestanden terug te zetten.  Er zitten namelijk ook goede kanten aan Lollipop en we vonden dit rooten eigenlijk al heel stoer om te doen :-).

Maar je kunt ook een custom rom er op zetten, dit is een aangepaste versie van het android-systeem. Ik vermoed dat je dan wel alles opnieuw moeten installeren vergelijkbaar als bij een factory reset. Ook hierover kun je van alles vinden op XDA.

Enfin, toen waren we dus geroot  ! En daarna gingen we aan de slag om onze grootste irritaties en frustraties te tackelen maar dat komt allemaal aan bod bij volgende blogposts.  Tot dan !

Tot slot nog een belangrijke tip: als je hebt geroot en zeker als je met een custom rom aan de gang gaan, maak een back-up van je efs-folder ! Hierin ligt belangrijke informatie van bijvoorbeeld het IMEI nummer van je toestel vast. Mocht je een custom rom er op gaan zetten en het gaat mis, dan heb je deze belangrijke informatie nog. Zie voor verdere toelichting hier.

7 thoughts on “Rooten Samsung S4 #WOMP

  1. Deze bewaar ik even… ik heb lollipop inmiddels ook geïnstalleerd. De issues die jij ermee hebt die spelen bij mij niet zo’n rol omdat ik geen locatiegebaseerde profielen gebruik. De ‘Niet storen’ functie werkt voor mij prima – ik laat s nachts alleen de nummers van mijn favorieten door en mijn wekker gaat keurig af. Die popups vind ik ook best hinderlijk, vandaar dat ik je postjes over rooten en het uitzetten van de popups even bewaar 🙂 Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een heleboel notificaties altijd uit heb staan, alleen mail, berichten, hangouts en whatsapp notificaties staan aan maar van alle andere social media staan ze bij mij standaard uit. Als ik zin/tijd heb loop ik de apps wel even na op nieuws maar het geeft mij veel te veel afleiding als ik elke keer een notificatie krijg van facebook, instagram of twitter 😉

    Liked by 1 persoon

    • Ben benieuwd of je ook gaat rooten :-). Ik heb ook niet veel notificaties aan staan maar vind het gewoon irritant dat alles ongevraagd op komt in andere apps. Het is nu echt een functie compleet in de kinderschoenen :-(.

      Like

Leuk als je een reactie achterlaat !

