Multifocale (dag)lenzen

lundiAfgelopen oktober schafte ik een nieuwe bril aan. Het mocht wel na zo’n 15 jaar :). Ondanks dat ik best wel een sterke afwijking heb, was de bril altijd voor er bij en kon ik prima uit de voeten met mijn (dag)lenzen. Maar ik wist dat mijn sterkte inmiddels behoorlijk groter was geworden en dat de oude niet meer veilig/betrouwbaar was qua zicht.

Bij de oogmeting werd al snel duidelijk dat ik het goed had ingeschat. Mijn oude bril had een sterkte van -6 / – 5.25 en het bleek -7 / – 6.75 te zijn ! Een flinke achteruitgang. Het verbaasde me wel een beetje aangezien de contactlenssterkte die ik droeg – 6.5 / 5.25 was. Met name rechts was dus qua sterkte een groot verschil qua sterkte tussen contactlens en brilglas maar er werd niet echt een verklaring gegeven. Enfin, twee weken later was mijn nieuwe bril klaar en ik was helemaal happy !

Tenminste .. als ik in de verte keek. Dan zag ik haarscherp maar probeerde ik dichtbij te lezen, bijvoorbeeld een boek of op de laptop dan ging het moeizaam. Pas na 2 uur bril dragen ging het beter al was ik dan al gek van frustratie. Maar op mijn mobiel kijken was pas echt een drama. Ik moest hem op zo’n 50 cm afstand houden om te kunnen lezen. Niet praktisch :).

Een bezoekje aan de opticien was snel gedaan. De bril was goed, de glazen waren goed, de sterkte was goed. Dat ik zo moest wennen van lens naar bril kwam ws door de grote overgang tussen de sterktes. Mijn ogen hadden daar moeite mee. Ik kreeg wat proeflenzen mee met een sterkte rond de -6.25. Daarmee ging de overgang van lens naar bril ’s avonds inderdaad een stuk beter. Alleen .. ik zag nu OOK met lenzen dichtbij moeizaam. Mobiel kijken, computeren (en werken !!)  aargghh ik werd er knettergek van.

Lang verhaal een beetje bespoedigen .. ik bleek uiteindelijk last te hebben van ouderdomsbijziendheid. Een kwaaltje dat bij veel mensen boven de 40 voorkomt. De bijziendheid komt doordat de ooglens geleidelijk aan minder soepel wordt en zich daardoor minder goed kan instellen op voorwerpen dichtbij. Normaal neem je dan een leesbrilletje maar ja ik zie in de verte ook geen klap. Ik heb dus nu twee oogproblemen: in de verte heb ik -7 / – 6.75 nodig om scherp te kijken en dichtbij voor het lezen en computeren heb ik een leescorrectie nodig , ofwel een mindere sterkte. Dat was tevens de verklaring dat ik met mijn oude lenzen wel goed zag: de contactlens met de veel te lage sterkte van -5.25 nam het leesgedeelte voor zijn rekening en het andere oog regelde het zicht in de verte.  Dat heet mono-visie en kan een oplossing zijn maar het kan ook spanning in nek en hoofdpijn veroorzaken.  Heeeee… dat is herkenbaar. #kwartjevalt

Er moest in ieder geval een oplossing komen dat was duidelijk. Ik wilde ook niet permanent aan de (lees)bril en zo kwam ik op iets vrij nieuws uit: multifocale (dag)lenzen.

Multifocale lenzen zijn lenzen met een geleidelijke overgang van de afstandsterkte naar de leessterkte, net zoals bij Varilux glazen. De zachte lenzen zijn zo opgebouwd dat je op alle afstanden goed kunt zien, zowel achter de computer als in de auto. Anders dan bij een multifocale bril, zit het leesgedeelte niet specifiek onderin, maar draait het leesgedeelte flexibel met de ogen mee. Daardoor kun je met deze lenzen bijvoorbeeld ook boven het hoofd lezen.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen op multifocale daglenzen met een sterkte van -6.25/-6.00 (contactlenssterkte is over het algemeen 0.5-0.75 punt lager dan de brilsterkte) met een leescorrectie van maximaal +1.25. Vanaf het allereerste moment dat ik ze in had, was ik blij. Ik zag zowel in de verte als in dichtbij gewoon goed en scherp. En dat ging in de dagen er na alleen maar beter.  Want net als bij een multi-focale bril zal er een periode van gewenning zijn. Je ogen moeten wennen aan de werking van de lens en zich aanpassen aan ‘het schakelen’ tussen het één en het ander. Ik vond het wennen erg meevallen maar er zijn mensen die er echt niet aan kunnen wennen. Doe dus zeker een en ander in overleg met je opticien en probeer ook wat verschillende lenssterktes uit. Zo vond ik het bij -6.25 links prettiger kijken dan met -6.50.

De voordelen lijken me duidelijk: goed zicht ver en dichtbij en eigenlijk ongemerkt. Hoe je lens ook draait, je zicht is goed.  Geen bril of leesbril nodig ! Maar er zijn ook wat kleine nadelen. Ik merk dat in het donker auto-rijden wat lastiger is. Ik zie in de verte haarscherp maar als ik in het donker dichtbij kijk bijvoorbeeld op mijn snelheidsmeter dan is de omschakeling net even wat moeizamer, zie ik even een fractie langer wat waziger dichtbij.  Ook bij de overgang van fel verlicht naar een donkere weg is de omschakeling net even wat langer. Je pupillen moeten zich even aanpassen aan de verandering van licht en daarmee duurt de (her)focus even wat langer.

Het meest irritante is dan ook file-rijden in het donker. De continue oplichtende remlichten voor me, triggeren mijn pupillen en zorgen voor continue ‘schakelen’ van mijn ogen. Het is lastig te omschrijven, ik voel mijn ogen dan continue opnieuw focussen en kan dan echt met wat lichte hoofdpijn op mijn werk aankomen.

Maar dat is het enige echte nadeel en er is mee te leven. Ik vind het veel fijner dat ik mijn bril alleen nodig heb als nood of back-up, gewoon incidenteel in plaats van continue. De overgang van lens naar bril gaat nu ook een stuk soepeler.  Met de multifocale lenzen kan ik weer prima kijken, zowel dichtbij als ver af. Kortom, ik merk niks meer van die ouderdom :-).

5 thoughts on “Multifocale (dag)lenzen

  1. Fijn dat je de oplossing nu gevonden hebt!! Goed zicht is veel waard… Ik heb sinds afgelopen maart een bril, ook een multifocale. Een leesbrilletje had ik al maar ook veraf begon het moeizaam te worden. Het wennen ging bij mij ook super snel en ik ben heel blij want die hoofdpijn is nu weg. Lenzen lijkt mij echt een gedoe… ik ben nogal gevoelig op m’n ogen en het lijkt me echt heel eng om die dingen in te doen?!

    Liked by 1 persoon

    • Mijn ogen zijn ook erg gevoelig wat producten betreft, daarnaast heb ik 11 mnd per jaar last van hooikoorts. Wat betreft de hooikoorts werken lenzen vooral beter doordat je continue je ogen bevochtigd 😉 en qua produkten ben ik gewoon voorzichtig (en veroordeeld tot de wat duurdere merken helaas..). Lenzen indoen IS ook eng in het begin maar het is meer de handeling omdat je zo dicht bij je oog komt. Dat is tegennatuurlijk. Denk maar eens terug naar de eerste keren dat je een oogpotloodlijntje of mascara op deed. En nu doe je dat vast zonder nadenken en automatisch :).

      Liked by 1 persoon

  2. In jouw geval werkt het prima die multifocale lenzen….maar zodra er een cylindersterkte bij komt, is het echt gedaan met deze lenzen.
    Dan draait de lens wel mee natuurlijk, maar de cylinder dus ook en dan zie je niet goed meer.De cylinder houdt je oog in een optimale positie……Dat was mijn ervaring! Succes ermee! xxx

    Liked by 1 persoon

Leuk als je een reactie achterlaat !

