Mijn eerste tattoo

Afgelopen donderdag was het dan zover: het zetten van mijn eerste tattoo ! In deze blogpost vertel ik meer over het hoe en wat van het project: Faabs’ eerste tattoo :

Waarom
Voor sommigen kwam het misschien als een grote verrassing maar ik was al jaren in alle rust bezig met dit idee. Jaren terug zag ik wat voorbeelden hoe tatoeages ook konden zijn en dacht : woww dat is gaaf, dat zou ik ooit wel eens willen.  En daar bleef het ook bij want ik had geen idee wat ik dan eigenlijk zou willen, laat staan waar of door wie dat gezet moest worden. Maar dat geeft ook niet, zulke beslissingen hebben geen haast en moeten rijpen.

Lang had ik in mijn hoofd : voor mijn 40e zou ik wel die tattoo willen hebben gezet.  Maar op een gegeven moment naderde mijn 40e verjaardag en hoewel het idee al wat concreter was, was ik er ook nog niet helemaal overtuigd over uit. Het was dus blijkbaar nog niet het goede moment. Ondertussen verzamelde ik stug door met plaatjes van dingen die me aanspraken en zo kreeg het idee toch steeds meer een vastere vorm.

In de loop van 2014 werd het idee pas echt helemaal concreet. Zou mijn 1e tattoo niet een mooie bekroning zijn van de afgelopen 6,7 jaren van persoonlijke groei en ontwikkeling ?   Ik was toendertijd vooral patient en (tweeling) moeder en mijn wereldje was zo klein geworden dat van Fabi zelf weinig over was.  Er volgden jaren waarin ik veel heb geleerd over wie ik ben maar ook over de wereld om me heen. Ik heb geleerd van mij zelf te houden, heb mijzelf en mijn eigen identiteit (her)ontdekt, net zoals oude en nieuwe voorkeuren en liefdes. Jaren waarin ook keuzes zijn gemaakt, soms met pijn in het hart maar nodig voor mijzelf, om zelf overeind te blijven staan, verder te komen en vooral om mijzelf trouw te blijven. Uiteindelijk kwam de rust en de balans terug en begon dat allerlaatste proces: vijf en twintig kilo afvallen. Van 2007/2008 naar 2014 in vogelvlucht.

Waar
De plek voor mijn tattoo was het eerste wat me duidelijk was: mijn linkeronderbeen. Ik wilde namelijk mijn tattoo zelf ook goed kunnen zien, ik bedoel what’s the fun als je altijd een spiegel nodig hebt en je in onmogelijke bochten moet wringen om jouw speciale ding te kunnen zien ?  Ik wilde het kunnen dragen als een soort sieraad zonder dat het heel erg in-your-face was en ook eenvoudig te bedekken kon zijn.  Daarnaast moet een tattoo ook op een mooi (strak) stukje lijf terecht komen, niets zo lelijk als een tattoo die over vetrollen deint of vanwege de tand des tijds enorm uitzakt bijvoorbeeld.  Je wilt dat het toch zo mooi mogelijk blijft, niet alleen nu maar ook over 15-20 jaar ? (echt wil je een avondje lachen , google is your friend ! )

Wat
Het ‘wat’ is gaandeweg de tijd ontstaan. Ik wilde iets sierlijks, vrouwelijks dat wist ik al vrij snel. En ja dan toch ook wel iets unieks, bijzonders, net even anders dan anderen.

> De triskel
De triskel, ofwel de driepoot is  komt in allerlei culturen voor. In de keltische cultuur is het symbool voor de drie-eenheid in de mens: maan – aarde – zon.  In de Tibetaanse cultuur wordt het teken van de drievoudige spiraal  het Rad van Vreugde genoemd dat door een proces van zelfbevrijding uiteindelijk verwerkelijking voortbrengt. Het vormt samen met de oer-energie een geheel. En bij de Wicca staat de drie-eenheid voor: de Maagd, de Moeder, de Oude vrouw, de drie fasen van een vrouwenleven.  En zo zijn er nog veel meer verschijningsvormen en betekenissen van dit symbool dat stamt uit de oudheid.

Voor mij staat de triskel onder andere symbool voor groei en ontwikkeling en de kracht die daaruit voort is gekomen.  Op internet kwam ik dit plaatje tegen van de triskel met de swirl er onder in volledig zwart en ik wist: dat moet het uitgangspunt worden.

> Japanse Kersenbloesem
De Kersenbloesem staan voor het leven en de vergankelijkheid daarvan. Denk maar aan het voorjaar als de kersenbloesem ineens uitbundig bloeit ten teken dat het voorjaar echt begint en de straten binnen een paar dagen roze gekleurd zijn.  Even zo snel is de kersenbloesem ook weer uitgebloeid.

De diepere betekenis is dat dit uitbundige teken van leven net als mensen onderhevig is aan invloeden die we zelf niet in de hand hebben. Zon, regen en wind bepalen de duur van de bloei. Het is de kunst om te accepteren dat de bloei slechts van korte duur is en intens te genieten van de bloei van een leven.

Uiteindelijk heb ik in overleg gekozen voor drie bloemen, een wat groter en twee wat kleinere op een gezamenlijk steeltje :-). Dus ze staan ook voor mijn drie geweldige meiden, die zoals Anja opmerkte op deze wijze ook uit mijn kracht (de triskel) lijken voort komen. Een mooie bijkomende symboliek !

Wie 
Mijn tattoo is gezet door Erwin van Studio 44 Tattoos in Zoetermeer. Ik kwam bij hem terecht via Anja die al een tijdje bezig is met een groot project op haar arm. Toen ik zag wat hij bij haar realiseerde en de voorbeelden op zijn site zag, wist ik dat ik de juiste persoon had gevonden.

Hetgeen  mij zo aansprak is dat Erwin van huis uit tekenaar / illustrator is.  Dat maakt dat hij de kunst verstaat om de juiste vragen te stellen en de antwoorden creatief te vertalen naar iets dat de klant wilt/zoekt en wat bij die persoon past.  Dat was voor mij een enorme pré, niet zomaar een plaatje één op één overtekenen maar in overleg iets persoonlijks maken.

De uitvoering
In eerste instantie wilde ik in het 1e kwartaal 2015 deze bekroning realiseren maar er was onverwacht een plekje vrijgekomen en dus werd het 4 december! Ik was vooraf gespannen maar niet extreem nerveus. Ik bedoel, twee bevallingen, een keizersnee, diverse operaties en chronische pijn, ik denk dat ik deze paar uurtjes ook wel door kon komen !  En Anja ging mee, iemand die begreep wat ik wilde en me goed kent en veel van tattoos af weet.  Eenmaal binnen voelde ik me gelijk erg op mijn gemak. Erwin is een open persoonlijkheid en er hangt een fijne sfeer in de studio.

Erwin maakte eerst een schets op papier en stelde voor om de zwarte lijnen vanaf de buitenkant naar binnen te laten vervagen.  Dat maakte het zachter en vrouwelijker. Door verder vooral te werken met schaduwen ipv strakke lijnen zou het een mooier, realistischer en natuurlijker geheel worden.  Ik was alleen al van de schets onder de indruk dus het vertrouwen groeide alleen maar harder !

De schets werd op de gewenste plek gehouden voor beoordeling en na het geheel iets verkleind te hebben waren we alledrie het over eens dat hij zo helemaal goed was. De schets werd overgebracht op een speciale sheet en die werd op mijn been gedrukt. Nu stond de ruwe versie en begon het echte zetten.

Het zetten is gevoelig, niet pijnlijk. Ik wist niet goed wat te verwachten en vind het nu ook moeilijk te omschrijven. Het voelt zoals je jezelf krabt op steeds hetzelfde plekje. Het zetten van de lijnen was het meest gevoelig, het schaduwen voelde anders en vond ik ergens zelfs een heel fijn gevoel. Ik lag dan ook lekker ontspannen op de stoel, een beetje te luisteren naar de muziek op de achtergrond en te luisteren naar het geklets tussen Erwin en Anja. Af en toe zat ik echt even in een soort eigen gedachteloze bubbeltje.

Pas op het eind bij de finishing touch met de witte kleur dat er even een paar venijnige steekjes waren. Wit schijnt qua samenstelling wat anders te zijn en daardoor iets pijnlijker als dat onder de huid komt. Wel dat klopte maar ik heb slechts één keer een onttrekkende beweging gemaakt waar hij ook bedacht was, dus geen schade aangericht :-).

Na afloop werd alles schoongemaakt, dik ingevet en afgedekt met plastic. Ik kreeg de nodige zalfjes mee voor de eerste periode om alles goed te verzorgen inclusief de instructies.

Een paar dagen later
Op het moment dat ik deze blog schrijf is het dag 3 na het zetten. Het natraject valt me enorm mee.  Alleen de eerste nacht was het wat gevoelig als ik met mijn been langs het laken schoof, daarna eigenlijk geen last meer gehad. Op dag 1 was de roodheid al weg, je zag vanaf bovenaf nog wel een lichte zwelling op mijn been maar op dag 2 was dat ook al weg.

Ik heb geen bloed gezien, zie ook geen dikke korsten wat ik wel eens hoor.  Verschillende mensen hebben mijn huid bekeken en verbazen zich er over hoe rustig en glad mijn huid en de tattoo is.  Natuurlijk speelt aanleg ook mee, de ene huid reageert heftiger dan de andere maar ik denk dat de kunde van Erwin in combinatie met zeer goede apparatuur ook een grote rol speelt.

Ik smeer voor en na het douchen met vette zalf en smeer gedurende de dag nog een paar keer extra in. Vet houden en de huid goed voeden is belangrijk.  De verwachting is dat de komende dagen er kleine korstjes/velletjes vanaf komen en beetje zoals je vervelt na de vakantie. Met een week of 2,3 is alles genezen en kan ik verder met de normale gebruikelijke huidverzorging. Het enige is dat ik zomers wat extra aandacht aan zonbescherming moet besteden, dus goed insmeren met een factor 50 voor het lange termijnbehoud van de tattoo.

Conclusie
Dit is een hele lange blogpost geworden :-). Maar ook: ik ben ontzettend blij met mijn tattoo en de keuze voor Erwin. Of je nu een rooky zoals ik ben of een die-hard als Anja, je bent daar echt in goede handen.  Vooraf had ik een bepaald beeld in mijn hoofd maar vond dat moeilijk te verwoorden of te vertalen, laat staan iets zelf te schetsen. Erwin is daar meer dan prima in geslaagd, de tattoo is prachtig geworden : dit is wie ik ben ! Een mooie afsluiting en symbool van deze periode.

Erwin en Studio 44 Tattoos vind je op de Rijnstroom 44 in Zoetermeer. Meer info en zijn portfolio vind je op www.studio44tattoos.nl, (Facebook  / Twitter).

7 thoughts on “Mijn eerste tattoo

Leuk als je een reactie achterlaat !

